Ekologia biurowa

Proekologiczne praktyki warto przenieść do biura. W ten sposób można bowiem zaoszczędzić energię oraz zmniejszyć koszty eksploatacyjne. Kilka prostych sposobów pozwoli ochronić zasoby naturalne. Zastosowanie ich w praktyce jest proste, a z pewnością przyniesie wiele korzyści. Być może część osób przeniesie dobre praktyki do własnych domów.

Zaoszczędź odpowiednio używając kopiarek, drukarek i innych urządzeń biurowych
Najlepiej zacząć od wyłączania urządzeń gdy nie wymaga ono całkowitego zasilania. Pozostawienie ich w trybie czuwania zużywa od 0,5 W do 35 W. Dla wygody można podłączyć je d o listwy zasilającej. W ten sposób będzie można szybko wyłączyć kilka sprzętów naraz. Aby urządzenie nie nagrzewało się na chwile dobrze nazbierać materiały do kopiowania czy drukowania. Warto również używać trybu oszczędnego jeśli tylko dany sprzęt go oferuje, bo to także pozwoli zaoszczędzić parę złotych. Do tego można wybierać funkcję wstrzymania pracy monitora zamiast wygaszacza ekranu. Powoli to zaoszczędzić nawet 90% energii, którą przeznacza się na działanie ekranu. Pozostawienie go za to w trybie czuwania mniej więcej 30% więcej.

Papier w biurze

W biurach zużywa się go zwykle w bardzo dużych ilościach. Warto więc wybierać ten z recyklingu albo ze znakiem FSC, który informuje o tym, że w czasie jego produkcji zadbano o utrzymanie lasów. Warto go też recyklingować lub wybierać produkty papiernicze z odzysku. Można również dokładnie wyliczać ile ulotek i materiałów będzie potrzebne i nie drukować ich w dużym nadmiarze. Natomiast rachunki i listy wysyłać w postaci elektronicznej. Drukować tylko niezbędne rzeczy i to dwustronnie oraz zwęzić marginesy i czcionkę co pozwoli zmieścić więcej tekstu na jednym arkuszu. Do robienia notatek można wykorzystać stare kartki zadrukowane jednostronnie lub małe karteczki pochodzące z recyklingu. Oszczędzić pieniądze i ograniczyć ilość śmieci pozwoli kupowanie tuszy uzupełniających zamiast nowych pojemników.

Jak oświetlać biuro?
Korzystać należy przede wszystkim z naturalnego światła. Trzeba więc odpowiednio ustawić stanowiska pracy oraz odsłonić okna. Jeśli chodzi o sztuczne oświetlenie warto zainwestować w świetlówki liniowe oraz technologie LED. Oszczędzić prąd pozwolą także wyłączniki czasowe i czujniki ruchu. Tam gdzie często włącza się i wyłącza światło lepiej nie instalować energooszczędnych żarówek, ponieważ częste ich gaszenie i zapalanie skraca ich żywotność oraz generuje niepotrzebne koszty. Przed zamknięciem biura najlepiej sprawdzać czy sprzęty, które nie muszą być zasilane zostały odłączone, a światłą zgaszone
Ogrzewanie, klimatyzacja pomieszczeń i zużycie wody

Odpowiednie gospodarowanie ciepłem zapewni duże oszczędności. Lepiej więc nie ustawiać grzejników na najwyższą moc grzewczą i pozwalać, aby ciepło uciekało przez wiecznie otwarte okna. Wietrzyć należy krótko, a efektywnie. Klimatyzacja również nie powinna działać z maksymalną mocą. Na noc z kolei warto ją wyłączyć oraz zmniejszyć ogrzewanie.
Koszty zmniejszy się kiedy krany i instalacje wodne będą szczelne. Ponadto spłuczki w toaletach powinny mieć dwa przyciski lub funkcje stop. Natomiast naczynia dobrze, żeby były myte w zmywarce.
Co zrobić ze śmieciami?

Oczywiście należy je segregować. W tym celu przydadzą się trzy kosze i dobry odbiorca odpadów. Produkty kupowane do biura lepiej zamawiać z opakowaniach zbiorczych i biodegradowalnych. W ten sposób ograniczy się ilość odpadów już w momencie ich zamawiania.